Při hledání práce je, stejně jako v každé jiné komunikaci, zásadní první dojem. A první dojem o sobě vytváříte ve chvíli, kdy odepisujete na inzerovanou pozici, kdy posíláte motivační dopis a profesní životopis. Tím musíte zaujmout, abyste měli šanci dostat se na pohovor a udělat na personalistu druhý “první dojem”.
Správně napsaný strukturovaný profesní životopis je klíč k otevření vrátek na pracovní pohovor. Jak by měl vypadat, aby opravdu zaujal člověka, který probírá desítky životopisů ve snaze najít toho správného zaměstnance?
Co je profesní životopis
Jestliže sestavujete životopis pro personalistu podniku, kde se ucházíte o nové zaměstnání, měl by obsahovat informace, které se nějakým způsobem vztahují k vašim předpokladům pro inzerovanou pozici. Je to tedy informace o dosaženém vzdělání i o školách, kde jste studovali, a také o všech akreditovaných kurzech a státních zkouškách, které jste absolvovali. Je to seznam pracovních pozic, na nichž jste pracovali, a firem, kde jste práci vykonávali. Tento seznam hovoří o vašich zkušenostech i pracovních návycích. A nebojte se uvést opravdu všechny, dnes už ten, kdo má v profesním životopise více než 3 pozice, není fluktuant. Sbírání zkušeností se cení. A nakonec je to také seznam vašich dovedností a vlastností, které můžete v pracovním procesu uplatnit.
Jak zaujmout profesním životopisem hned napoprvé
Jestli nechcete jen rozesílat životopisy a nezískat přitom žádné pozvání na pohovor, je třeba, abyste si životopis upravili tak, aby:
- zjednodušil personalistovi orientaci v něm
- zaujal vašimi přednostmi
- prezentoval vás jako vzdělanou, kulturní a inteligentní bytost
- dobře vypadal (použití nějaké dynamické moderní šablony se vyplatí)
Jak toho dosáhnete? Začněte už samotným názvem. Aby si vás chudák úředník vůbec všiml v záplavě emailů, je dobré dát svému životopisu název, podle kterého vás snadněji dohledá.
Hned v záhlaví uvádějte své jméno, kontaktní údaje a to vše doplňte o aktuální fotografii – vizualizace je dobrou pomůckou i pro personalistu.
Rozdělte životopis na jednotlivé přehledné odstavce: kontaktní údaje, vzdělání, předchozí zaměstnání a tak dále. U zaměstnání uvádějte na první místo to poslední pracoviště, kde jste dělali a postupujte zpět v historii. Důvod je jasný: zaměstnavatel chce vědět, jaké máte čerstvé zkušenosti nikoli to, co jste dělali před 20 lety.
Na závěr se nezapomeňte trochu “pochlubit” dovednostmi v práci na PC, řidičským oprávněním, znalostí jazyků a podobně, a uveďte, kdy můžete nastoupit do nové práce. Zajímavější jsou vždy ti, kdo mohou ihned nebo v blízké době.